Lutospawanie. Czym i jak spawać progi w samochodzie?

Na czym polega lutospawanie, jakie korzyści niesie ze sobą ta metoda oraz dlaczego jest tak szeroko wykorzystywana w przemyśle motoryzacyjnym i wszelkich naprawach blacharskich? Co można lutospawać i w jaki sposób to robić? W końcu – jak pospawać progi w samochodzie i właściwie dlaczego mowa o tym przy okazji lutospawania? By się tego wszystkiego dowiedzieć, po prostu przeczytaj ten artykuł.

Co to jest lutospawanie?

Lutospawanie to technika łączenia materiałów, która mieści w sobie cechy lutowania i spawania. Wyobraź sobie proces spawania elektrycznego w osłonie gazów ochronnych, ale z niższą temperaturą pracy. Łuk elektryczny generuje ciepło, ale nie takie intensywne jak w tradycyjnym spawaniu. Jest ono wystarczające, aby stopić specjalny drut lutowniczy, który płynnie wypełnia szczelinę między elementami. Wyobraź sobie, że ten topiący się drut to jak klej, który wnika w każdy zakamarek, tworząc mocne i trwałe połączenie. Gdy drut lutowniczy wypełni szczelinę i utworzy spoinę, zaczyna się proces chłodzenia. Lut zestala się, tworząc trwałe połączenie, które jednocześnie nie ingeruje w materiał podstawowy. Dzięki niższej temperaturze pracy, nie musimy się martwić o odkształcenia czy uszkodzenia delikatnych elementów.

Lutospawanie, dzięki swojej specyfice, jest idealnym rozwiązaniem w przypadku łączenia materiałów wymagających delikatnego podejścia, takich jak blachy ocynkowane, które muszą zachować swoje właściwości ochronne.

Zalety i wady lutospawania

Lutospawanie jest szeroko stosowane zwłaszcza w branży motoryzacyjnej i budowlanej. Jak każda metoda, ma swoje plusy i minusy. Przyjrzyjmy się bliżej, co sprawia, że lutospawanie jest tak cenione, ale też jakie wyzwania niesie ze sobą.

Zalety lutospawania

  • Niższa temperatura pracy: Jednym z największych atutów lutospawania jest to, że działa w niższej temperaturze niż tradycyjne spawanie. Dzięki temu nie dochodzi do przegrzania materiału, co jest szczególnie ważne przy pracy z cienkimi blachami, jak w przypadku spawania elementów karoserii samochodowej czy blach ocynkowanych. Podczas lutospawania powłoka ocynku pozostaje nienaruszona i nadal może chronić materiał przed korozją.
  • Wysoka jakość spoiny: Lutospawanie zapewnia doskonałą jakość spoiny – są one gładkie, odporne na korozję i praktycznie pozbawione porów. To sprawia, że są nie tylko funkcjonalne, ale też estetyczne, co jest istotne np. przy naprawach karoserii samochodowych.
  • Bezpieczeństwo pracy: Podczas lutospawania nie wytwarzają się szkodliwe opary cynku, które są częstym problemem przy tradycyjnym spawaniu ocynku. To zmniejsza ryzyko wystąpienia tzw. gorączki cynkowej u spawacza, co jest dużym plusem z punktu widzenia BHP.
  • Minimalne odkształcenia materiału: Dzięki niższej temperaturze, lutospawanie minimalizuje ryzyko odkształceń materiału. To szczególnie ważne przy pracy z elementami, które muszą zachować swoją pierwotną formę, jak np. blachy w samochodach.
  • Uniwersalność: Lutospawanie sprawdza się w wielu zastosowaniach – od spawania progów w samochodach, przez naprawy karoserii, po łączenie elementów architektonicznych, jak balustrady czy ogrodzenia.

Wady lutospawania

  • Koszt materiałów: Proces lutospawania zakłada stosowanie specjalistycznych drutów, takich jak CuSi3 czy CuAl8, oraz gazów ochronnych, najczęściej argonu. Te materiały są droższe niż standardowe druty i gaz typu mix używane w tradycyjnym spawaniu.
  • Precyzja i doświadczenie: Lutospawanie wymaga dużej precyzji i doświadczenia. Nieprawidłowe ustawienie parametrów może prowadzić do niedostatecznego połączenia materiałów lub powstania defektów w spoinie.
  • Czasochłonność: Ze względu na wyższą precyzję i konieczność drobiazgowego kontrolowania procesu, lutospawanie jest bardziej czasochłonne niż spawanie łukowe. To może wpływać na wydajność pracy, zwłaszcza przy większych projektach.

Co można lutospawać? Jakie metale?

Proces lutospawania jest dość uniwersalny i może być stosowany w wielu przypadkach. Połączymy przy jego pomocy:

  • Blachy ocynkowane: To jeden z najczęściej lutospawanych materiałów. Lutospawanie pozwala na zachowanie ochronnej warstwy cynku, która chroni przed korozją. Dzięki niższej temperaturze pracy, cynk nie paruje, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia powłoki i utraty jej właściwości antykorozyjnych. To sprawia, że lutospawanie jest idealne do naprawy karoserii samochodowych, takich jak spawanie progów, nadkoli czy innych elementów, które wymagają zachowania oryginalnej powłoki ochronnej.
  • Stal nierdzewna: Metoda sprawdza się również przy łączeniu stali nierdzewnej. Stal nierdzewna jest materiałem trudnym do spawania tradycyjnymi metodami ze względu na jej tendencję do odkształceń i pojawiania się naprężeń wewnętrznych. Lutospawanie stali nierdzewnej pozwala uzyskać mocne, estetyczne połączenia bez ryzyka utraty właściwości mechanicznych.
  • Stale niskostopowe i niestopowe: Technika, dzięki której otrzymuje się trwałe spoiny o wysokiej jakości. Przydaje się to szczególnie w konstrukcjach, gdzie wytrzymałość mechaniczna jest najważniejsza. Lutospawanie stali jest powszechnie stosowane w przemyśle maszynowym, budowlanym oraz w produkcji różnorodnych konstrukcji stalowych.
  • Miedź i jej stopy: Lutospawanie miedzi i stopów takich jak mosiądz jest również możliwe. Miedź ma doskonałe przewodnictwo cieplne i elektryczne, co sprawia, że jest powszechnie stosowana w instalacjach elektrycznych, grzewczych oraz w produkcji elementów hydraulicznych. Lutospawanie umożliwia łączenie miedzi bez ryzyka utleniania.
  • Aluminium i jego stopy: Aluminium jest lekkim, ale wytrzymałym materiałem, który znajduje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, od lotnictwa po motoryzację. Lutospawanie aluminium jest wykonalne, ale wymaga specjalistycznych drutów lutowniczych i odpowiednich ustawień spawarki. Dzięki tej technice można uzyskać mocne i estetyczne połączenia, które są odporne na korozję.
  • Żeliwo: Żeliwo, które jest często stosowane w przemyśle maszynowym i motoryzacyjnym, również można lutospawać. Lutospawanie żeliwa wymaga precyzyjnego sterowania temperaturą, aby uniknąć pęknięć i naprężeń wewnętrznych. 

Spawarka do lutospawania

Najlepsze spawarki do lutospawania to spawarki MIG/MAG z fabryczną opcją lutospawania. Te urządzenia są specjalnie zaprojektowane do pracy z drutem lutowniczym i zapewniają stabilność łuku. Co powinien mieć migomat do lutospawania aby można było nim bez problemu wykonać zaplanowaną pracę? Jakie parametry i funkcje są niezbędne, a jakie przekładają się na wyższy komfort pracy?

Niezbędne funkcje spawarki do lutospawania:

  • Regulacja natężenia prądu i napięcia: Spawarka musi umożliwiać precyzyjną regulację natężenia prądu i napięcia. Optymalne zakresy dla większości przypadków to 20-120 amperów dla natężenia i 15-22 V dla napięcia. 
  • Typ urządzenia: W tej pracy wykorzystywany jest półautomat spawalniczy czyli spawarka MIG/MAG. Lutospawanie migomatem to standard przyjęty w branży spawalniczej.
  • Zapewnienie osłony gazowej: Spawarka musi umożliwiać podłączenie gazu osłonowego, najczęściej czystego argonu. Gaz osłonowy jest niezbędny do ochrony spoiny przed utlenianiem. Migomat lub reduktor gazu osłonowego powinien pozwalać na dokładne sterowanie przepływem. 

Przydatne, ale nie niezbędne funkcje spawarki do lutospawania:

  • Synergiczne ustawienia: Spawarki z funkcją synergiczną automatycznie dostosowują parametry pracy do wybranych ustawień, co ułatwia proces lutospawania. Wystarczy wybrać grubość materiału i typ połączenia, a spawarka sama dobierze odpowiednie parametry.
  • Tryb pulsacyjny: Tryb pulsacyjny pozwala na kontrolowanie ilości ciepła wprowadzanego do materiału. Jest to szczególnie ważne przy lutospawaniu ocynku, ponieważ minimalizuje ryzyko uszkodzenia powłoki cynkowej. 
  • Wkład prowadnika drutu: Teflonowy lub grafitowy wkład w podajniku drutu ułatwia podawanie miękkiego drutu miedzianego. Choć nie jest to absolutnie konieczne, znacząco poprawia płynność procesu i jakość spoiny.
  • Rolki podajnika drutu: Drut do lutospawania jest bardziej podatny na załamania niż drut spawalniczy do stali. Zaleca się, aby w podajniku drutu stosować rolki U-kształtne, takie jak do spawania aluminium.

Jak wybrać spawarkę do lutospawania?

Jeśli jesteś profesjonalnym spawaczem, który codziennie pracuje nad skomplikowanymi projektami, zainwestuj w urządzenie z wszystkimi możliwymi funkcjami i wprost przewidziane przez producenta do lutospawania. Natomiast jeśli lutospawanie to dla Ciebie dodatkowa kwestia, skup się na niezbędnych funkcjach. Być może będziesz mógł wykorzystać już posiadaną spawarkę do lutospawania.

Podsumowując, dobra spawarka do lutospawania to taka, która oferuje precyzyjną regulację prądu i napięcia, stabilny podajnik drutu oraz możliwość podłączenia gazu osłonowego. Dodatkowe funkcje, takie jak synergia, tryb pulsacyjny, pamięć ustawień czy wyświetlacz cyfrowy, mogą znacznie ułatwić pracę i poprawić jej efektywność, ale nie są niezbędne do osiągnięcia dobrych wyników. 

Ustawienia spawarki do lutospawania

Jeśli chcesz, żeby lutospawanie szło bez przeszkód, musisz zwrócić uwagę na odpowiednie ustawienia sprzętu. Najważniejsze są parametry, które bezpośrednio wpływają na jakość i trwałość spoiny. Jak ustawić spawarkę do lutospawania? 

Oto, na co warto zwrócić uwagę:

Natężenie prądu: W lutospawaniu używamy niższego natężenia prądu w porównaniu do tradycyjnego spawania. Zwykle oscyluje ono w granicach 20-120 amperów, w zależności od grubości materiału i typu połączenia. Spawając metodą MIG/MAG przyjmuje się natężenie 30-40 A na każdy milimetr spawanego materiału. Podczas lutospawania należy zredukować te wartości nawet o połowę.

Napięcie łuku: Napięcie również jest kluczowe. Dla lutospawania zaleca się napięcie w zakresie 15-22 V. Zbyt wysokie napięcie może prowadzić do przegrzania materiału i uszkodzenia warstwy cynku.

Prędkość podawania drutu: Zazwyczaj ustawia się ją na poziomie 4-8 m/min. Wiadomo jednak, że ten parametr jest ściśle powiązany z prądem spawania.

Drut do lutospawania

Jakie są rodzaje drutów do lutospawania? Najpopularniejsze druty używane w lutospawaniu to druty miedziane, takie jak CuSi3 i CuAl8. Każdy z nich ma swoje właściwości, które wpływają na proces spawania i jakość końcowej spoiny.

Drut CuSi3, czyli drut miedziano-krzemowy, jest jednym z najpowszechniej wykorzystywanych. Oto, dlaczego warto go wybrać:

  • temperatura topnienia: Drut CuSi3 topi się w zakresie 910-1025°C, co pozwala na lutospawanie w niższych temperaturach niż tradycyjne spawanie. To z kolei chroni materiał podstawowy przed przegrzaniem i uszkodzeniem.
  • odporność na korozję: Dzięki zawartości krzemu, spoiny wykonane przy użyciu CuSi3 są odporne na korozję, co jest szczególnie ważne przy spawaniu elementów narażonych na działanie czynników atmosferycznych.
  • właściwości zwilżające: Drut spawalniczy CuSi3 ma doskonałe właściwości zwilżające, co sprawia, że spoina jest gładka i estetyczna, bez porów i odprysków.

Drut CuAl8, czyli drut miedziano-aluminiowy, to kolejny popularny wybór w lutospawaniu. Jego kluczowe zalety to:

  • temperatura topnienia: Drut CuAl8 topi się w zakresie 1030-1040°C, co sprawia, że jest idealny do bardziej wymagających zadań, gdzie potrzebna jest większa wytrzymałość spoiny.
  • ponadprzeciętna odporność na korozję: CuAl8 jest wyjątkowo odporny na korozję, nawet w trudnych warunkach, takich jak działanie wody morskiej. Dlatego używa się go w przemyśle stoczniowym i petrochemicznym
  • wysoka wytrzymałość mechaniczna: Spoina wykonana drutem CuAl8 jest nie tylko odporna na korozję, ale także bardzo wytrzymała mechanicznie, co czyni ją idealną do łączenia elementów konstrukcyjnych.

Jaki drut do lutospawania wybrać?

Wybór odpowiedniego drutu do lutospawania zależy od kilku czynników:

  • Rodzaj materiału podstawowego: Drut CuSi3 sprawdzi się doskonale przy spawaniu ocynku i stali nisko- oraz niestopowej. CuAl8 będzie lepszy do stali nierdzewnej i elementów narażonych na ekstremalne warunki środowiskowe.
  • Warunki pracy: Jeśli Twoje spoiny będą narażone na działanie wody morskiej lub chemikaliów, lepszym wyborem będzie CuAl8. W przeciwnym razie, do większości standardowych zadań, CuSi3 będzie wystarczający.
  • Koszt: Druty miedziane są droższe od standardowych drutów spawalniczych, ale ich właściwości często rekompensują dodatkowy koszt. Wybór tańszego drutu może skończyć się koniecznością częstszych napraw i wyższych kosztów w dłuższej perspektywie.

Gaz osłonowy do lutospawania

Do lutospawania jako gaz osłonowy stosowany jest czysty argon, który zapewnia doskonałą ochronę przed wpływem azotu i tlenu z atmosfery. W niektórych przypadkach używa się mieszanki argonu z helem, co może poprawić stabilność łuku i właściwości mechaniczne spoiny.

Jak ustawić reduktor do lutospawania? Standardowy przepływ gazu powinien wynosić około 8-12 litrów na minutę. Zbyt niski może nie zapewnić odpowiedniej ochrony, a zbyt wysoki może powodować zanieczyszczenia spoiny.

Lutospawanie progów w samochodzie i inne naprawy blacharskie

Spawanie progów to jedno z najczęstszych zadań blacharskich, zwłaszcza w starszych samochodach, gdzie rdza potrafi zrobić duże spustoszenie. Lutospawanie będzie idealną techniką dzięki niższej temperaturze pracy, która minimalizuje ryzyko odkształceń i uszkodzeń blachy. Poniżej kilka porad, które pomogą skutecznie przeprowadzić lutospawanie progów i innych napraw karoserii samochodowych.

Zanim przystąpisz do lutospawania, musisz odpowiednio przygotować powierzchnię oraz narzędzia. Upewnij się, że powierzchnia jest czysta i wolna od rdzy, farby i zanieczyszczeń. Użyj szlifierki kątowej z odpowiednią tarczą, aby usunąć starą powłokę lakierniczą. Pamiętaj, że dobrze przygotowana powierzchnia to klucz do solidnej spoiny. Usuń łatwopalne materiały i upewnij się, że masz dostęp do gaśnicy. Spawarka do lutospawania z funkcją synergiczną i precyzyjną regulacją prądu i napięcia ułatwi zadanie. Skonfiguruj urządzenie pamiętając także o użyciu odpowiedniego gazu osłonowego.

Wytnij zniszczony fragment progu, następnie przytnij nowy kawałek blachy, który będzie pasował w miejsce usuniętego fragmentu. Zamocuj blachę używając ścisków lub magnesów do przytrzymania jej na miejscu. 

Zacznij od punktowego przylutowania blachy w kilku miejscach, aby ją ustabilizować. Następnie stopniowo łącz całą krawędź, przesuwając się wzdłuż progu. Pamiętaj, aby nie przegrzewać materiału – pracuj w krótkich seriach, pozwalając blachom ostygnąć między kolejnymi spawami. Po zakończeniu lutospawania, wygładź spoiny szlifierką, aby uzyskać równą powierzchnię. Na koniec nałóż odpowiednią warstwę ochronną, np. podkład antykorozyjny i lakier.

Lutospawanie świetnie sprawdza się nie tylko przy naprawie progów, ale także innych elementów karoserii, takich jak nadkola, podłogi czy fragmenty dachu. Spawanie podłogi w samochodzie wykonane tą techniką jest najlepszą opcją by zachować antykorozyjne właściwości powłoki cynkowej. 

Szukasz spawarki lub akcesoriów? Mamy wszystko czego potrzebujesz!

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Skomentuj jako pierwszy/pierwsza!

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz

Produkt dodany do listy ulubionych.
Produkt został dodany do porównania.